Publikationen

Politische Bildung im Umbruch: Zu den zeitlichen Ambivalenzen von transformativer Bildung aus der Perspektive revolutionären Denkens.

Da gegenwärtig vielfach die Hoffnung artikuliert werde, durch (politische) Bildung grundlegende gesellschaftliche Transformationen anstoßen zu können, befassen sich Marlon Barbehön, Matthias Heil und Alexander Wohnig mit der engen Beziehung zwischen Zeit, (Französischer) Revolution und Bildung. Dafür arbeiten die Autoren in einem ersten Schritt die spezifische Zeitlichkeit revolutionären Denkens heraus und identifizieren dabei drei temporale Ambivalenzen, die sie in einem zweiten Schritt mit Überlegungen der Pädagogik und deren Vorstellungen gesellschaftlichen Wandels verknüpfen. Unter Bezugnahme auf Condorcet machen sie zum Beispiel auf das Problem aufmerksam, „dass nämlich Bildung einerseits den Ausblick auf Neues eröffnet und andererseits der Enkulturation, der Einführung der Neuankömmlinge in die bestehende Welt, dient“ (S. 111). Marlon Barbehön, Matthias Heil und Alexander Wohnig wollen die identifizierten temporalen Ambivalenzen nicht in die eine oder andere Richtung auflösen, sondern sie als Anlass für Bildungsprozesse nutzen. Sie heben deshalb zum Schluss hervor, „dass das Bewusstsein über die Ambivalenzen Teil des professionellen Handelns und der professionellen Bildung von Lehrpersonen und pädagogischen Fachkräften sein sollte“ (S. 119).

Politicizing Teacher Education

Teaching is, and always has been, a political profession. It is so in a double sense, as it is both politically regulated as well as politicall influential. Teachers of all subjects fulfil an important role for every political system: they transmit the skills and knowledge a society considers important, they are a part of and legitimize power structures, and they shape their students’ perception of what a good society and good citizenship look like. Processes of depoliticization can be found on both dimensions. This becomes visible as a scientisisation of political governance and a discursive depoliticization of teaching through calls for teacher neutrality. The findings of a survey among pre-service teachers at Heidelberg University, presented in this paper, show that student teachers of all subjects feel a responsibility to educate their students to participate as active citizens in a democracy and that they are motivated by a willingness to improve society through teaching. The data indicates that a lack of reflection and knowledge in key areas related to this aim (teachers’ neutrality, laws regarding political activities of teachers, connections between political and educational systems) hinders them from doing so. This is, it will be argued, a result of a depoliticized teacher education. A politicized teacher education should then, through interdisciplinary approaches to pedagogy, informed by political theory and political science, enable student teachers to critically reflect on the role of schools and teachers for and in a democracy. It should foster an understanding of both politics in general and the politics of teaching in particular (for example through clarifying misconceptions about teacher disclosure) that is currently missing from teaching education programmes. In the light of growing inequality and ongoing structural discrimination in and the economization of education systems worldwide, future teachers need to be prepared to become agents of change – political subjects – themselves, accepting their professional mandate as a political mandate. A politicized teacher education thus also includes improving student participation in teacher education.